В рамках новой коллекции «Pradalina» бренд Prada представил небольшие аксессуары — например, игрушки и брелоки за 550 долларов — в виде разноцветных мультяшных персонажей. Пользователи соцсетей заметили, что черные и коричневые «обезьянки» под названием «Otto-Toto» с крупными красными губами подозрительно напоминают карикатурные образы чернокожих людей – блэкфейс.

View this post on Instagram

Woke up on the morning of our fourth birthday to some news about our namesake @prada .  The “Pradamalia” collection, produced in collaboration with @2x4inc , features fantasy “lab-created” animals.  According to a press release about the collab, the creatures mix up the codes of the house into their features.  Many are comparing "Otto", a resulting mutation of one of Prada's oldest mascots, the monkey, to Little Sambo, a children's book character from 1899, who exemplified the pickaninny style of blackface caricature, though other examples from as early as 1769 can be found. The exaggerated stereotypes propagated racism freely back then, but it's apparent that the legacy of the harmful imagery still affects how we contextualize racism today.  This is surprising from Prada, who's known (at least recently) for the inclusivity of their casting, propelling then unknown models like Anok Yai and Jourdan Dunn into near supermodel status…not to mention casting Naomi Campbell in that 1994 campaign at a time when it was generally deemed "risky" to cast people of color in international luxury campaigns.  Recently, they mounted "The Black Image Corporation", an exhibition highlighting the importance and legacy of black creators in American publishing and photography, in both Milan and Miami.  Representation is important, but understanding how to navigate the nuances of how the world perceives racism is even more so.  One thing is pretty clear though…given recent scandals, luxury brands operating on a massive global scale need more systems in place to avoid controversies like this.  A suggestion for now: more diversity on a corporate level for positions that actually hold power in decision making and brand imaging.  Prada issued a swift apology on twitter and are in the process of removing the products from display and sale, but no mention on Instagram yet.  Dieters, chime in with your thoughts! • Source: Chinyere Ezie via Twitter (@ lawyergrrl) • #prada #blackface #littlesambo #retailproblems #retaildisplay #soho #nyc #dietprada

A post shared by Diet Prada ™ (@diet_prada) on

Возмущение общественности не осталось незамеченным – в пятницу Модный дом опубликовал в твиттере заявление, сообщив, что эти существа — воображаемые, и они не создавались с намерением подражать действительности, а тем более, блэкфейсу. «Prada Group никогда не собиралась никого оскорблять, и мы решительно осуждаем все формы расизма и расистские образы», — написал представитель Prada, сказав, что эти персонажи будут изъяты как с витрин магазинов, так и из продажи. Однако многие покупатели посчитали оправдания Prada неискренними и собираются бойкотировать продукцию бренда.

Это, конечно, не единственный случай расизма со стороны модных брендов за последнее время. Совсем недавно, в ноябре, Dolce & Gabbana выпустила рекламу, оскорбляющую китайцев — в видеоролике китайская модель с трудом пыталась съесть палочками итальянскую еду. А в начале года производитель и поставщик одежды H&M вынужден был приносить общественности извинения за изображение чернокожего ребенка в толстовке с надписью, которая переводится как «Самая крутая обезьянка в джунглях».