Итальянский бренд Marni раскритиковали за новую рекламную кампанию шлепанцев. Марку обвинили в расизме за съемку, представляющую набор колониальных стереотипов о темнокожих людях.

На фотографиях изображены темнокожие модели с «этническими» аксессуарами вроде плетеных шляп, множества разноцветных ожерелий, браслетов и деревянных украшений, не имеющих никакого отношения к коллекции. Кожа некоторых покрыта полосами глины, которые вызывают ассоциации с нецивилизованностью, а на одном из снимков у ног модели и вовсе лежат массивные цепи, напоминающие кандалы.

 

Посмотреть эту публикацию в Instagram

 

On Friday, Italian brand @Marni , known for its quirky, irreverent take on luxury fashion, sent out an e-mail blast for their new SS20 campaign. In the series of images, which were also simultaneously posted on Instagram, Black models are juxtaposed with some choice words evoking the season’s mood–“jungle mood,” “tribal amulet,” and “barefoot in the jungle” among others. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ You might remember H&M’s “Coolest Monkey In The Jungle” hoodie from 2018, which was photographed on a young black boy, and recalled a legacy of simianized representations of Black people as apes and monkeys. Ditto Prada’s “Otto” keychains which caused a scandal later that same year and in the months prior, an incident with Gucci’s blackface balaclava. It was a rough year for fashion brands, but it hasn’t stopped. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ Marni’s new campaign is more nuanced, but no less problematic. With the models styled in a smorgasbord of ethnic accessories like Bayong wood necklaces from the Philippines, Caribbean woven grass hats, and other non-descript wooden jewelry (none of which are Marni), the images begin alluding to racist, colonial stereotypes of Black people as primitive, uncivilized, and unmodern people. One model is even painted in clay, evoking tribal bodypaint. In another image that’s since been deleted from the brand’s Instagram account, a link of chains near the model’s feet resulted in some terrible shackle-like optics. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ It becomes a more layered conversation though, when you discover the photographer Edgar Azevedo is Afro-Brazilian. Meanwhile Giovanni Bianco, the art director, is Brazilian-Italian. Was something lost in translation? More context provided by the brand to explain the vision and collaboration with the photographer could have helped in this situation, but needless to say, the damage was done when the marketing team decided on those words. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ These stereotypes are just some of the ways the institution of white supremacy has oppressed, dehumanized, and deprived Black people of their human rights. For yet another fashion brand to reflect these tropes further proves the work that needs to be done to dismantle the pervasive racism throughout the world.

Публикация от Diet Prada ™ (@diet_prada)

На проблематичность кампейна обратил внимание инстаграм-аккаунт Diet Prada, указавший также на спорные выражения, используемые в пресс-релизе коллекции: «босиком в джунглях», «амулет племени» и «дух джунглей». Позже стало известно, что художником-постановщиком кампании выступил бразилец итальянского происхождения Джованни Бьянко, а за съемку отвечал афроамериканский фотограф Эдгар Азеведо. По заявлениям Diet Prada (и многочисленным возмущенным комментариям онлайн-пользователей), это не отменяет ущерба, нанесенного кампейном. Авторы аккаунта считают, что в этом виноваты маркетологи Marni, неправильно подавшие коллекцию и не объяснившие идею, стоящую за съемкой. В комментариях люди начали спрашивать бренд, насколько их компания на самом деле разнообразна и инклюзивна и какой процент от ее сотрудников составляют темнокожие люди.

Вскоре Marni удалил все снимки из своего инстаграма и выпустил заявление, принеся извинения за нанесенный вред и оскорбления. Креативный директор бренда Франческо Риссо также попросил прощения у пользователей в своем личном аккаунте.

 

Посмотреть эту публикацию в Instagram

 

At Marni, we are deeply apologetic for the harm and offense that our latest campaign has caused. What was intended to be a campaign that celebrated the beauty of the Afro-Brazilian culture through the perspective of Brazilian photographer Edgard Azevedo came to fruition having had the opposite impact. Our oversights across the review process are unacceptable – and for that, we are incredibly sorry. The team at Marni is passionately committed to championing inclusivity and celebrating the beauty of diverse cultures throughout the world. As we endeavor to create a more equitable world, through fashion and shared humanity, we sincerely regret that our efforts caused further pain. We have immediately removed these images and we are redoubling our efforts to ensure our processes are carried out with thoughtfulness and intentionality through a strong equity lens. Our entire staff is committed to using this moment as an opportunity to leverage our platform to support and empower more voices and creators of color whose talent and insights are instrumental in creating a more inclusive and diverse fashion industry.

Публикация от Marni (@marni)

«То, что задумывалось, как кампания, воспевающая красоту афробразильской культуры через объектив бразильского фотографа Эдгара Азеведо, произвело противоположный эффект», — говорится в посте Marni. — «Наши упущения в процессе проверки [кампании] неприемлемы — и за это мы приносим свои извинения. Команда Marni активно выступает за справедливость и чествует красоту различных культур по всему миру. Мы стремимся создать более справедливый мир с помощью моды и единства человечества, и мы искренне сожалеем о том, что наши усилия причинили еще большую боль». Марка заявила о том, что будет прикладывать больше усилий для того, чтобы подходить к своей деятельности обдуманно и непредвзято, а также поддерживать творчество представителей темнокожего сообщества.

 


Совсем недавно Совет модельеров Америки решил запустить специальные инициативы по борьбе с расизмом