Через несколько часов после презентации коллекции Burberry Fall/Winter 2019 на бренд обрушился шквал негодования со стороны общественности. В одном из представленных образов присутствовала толстовка с петлей-удавкой, в которой одна из моделей показа, Лиз Кеннеди, увидела пропаганду самоубийства. «Суицид — это не модно. Это не гламурно и не смело, и поскольку этот показ посвящен молодежи, выражающей свое мнение, скажу, как есть», — написала она в своем инстаграме. – «Как кто-то мог не обратить на это внимания и решить, что это нормально, особенно в линейке, посвященной молодым девушкам и молодежи. Впечатлительной молодежи. Не говоря уже о том, что уровень самоубийств по всему миру растет. И давайте не будем забывать о чудовищной истории линчевания». В попытке поговорить с кем-то из представителей Burberry ей отказали, предложив «написать письмо». Однако пост Кеннеди всё-таки привлек внимание британской марки: худи сняли с производства и удалили все связанные с ним изображения.

View this post on Instagram

@burberry @riccardotisci17 Suicide is not fashion. It is not glamorous nor edgy and since this show is dedicated to the youth expressing their voice, here I go. Riccardo Tisci and everyone at Burberry it is beyond me how you could let a look resembling a noose hanging from a neck out on the runway. How could anyone overlook this and think it would be okay to do this especially in a line dedicated to young girls and youth. The impressionable youth. Not to mention the rising suicide rates world wide. Let’s not forget about the horrifying history of lynching either. There are hundreds of ways to tie a rope and they chose to tie it like a noose completely ignoring the fact that it was hanging around a neck. A massive brand like Burberry who is typically considered commercial and classy should not have overlooked such an obvious resemblance. I left my fitting extremely triggered after seeing this look (even though I did not wear it myself). Feeling as though I was right back where I was when I was going through an experience with suicide in my family. Also to add in they briefly hung one from the ceiling (trying to figure out the knot) and were laughing about it in the dressing room. I had asked to speak to someone about it but the only thing I was told to do was to write a letter. I had a brief conversation with someone but all that it entailed was “it’s fashion. Nobody cares about what’s going on in your personal life so just keep it to yourself” well I’m sorry but this is an issue bigger than myself. A look so ignorantly put together and a situation so poorly handled. I am ashamed to have been apart of the show. #burberry.

A post shared by 🦎 (@liz.kennedy_) on

Генеральный директор Burberry Марко Гобетти принес свои извинения, заметив, что дизайн был навеян морской тематикой коллекции, однако он получился неуважительным, и компания признает свою ошибку. Рикардо Тиши тоже отреагировал на обвинения, добавив: «Я не хотел никого обидеть. Этот дизайн не отражает ни мои ценности, ни ценности Burberry, мы убрали его из коллекции. Я позабочусь о том, чтобы впредь такого не случалось».

Скандал с Burberry случился всего через неделю после обвинений дизайна свитера Gucci в расизме. Подробнее по ссылке